söndag 6 april 2008

Garderobsblomman....

Är egentligen en väldigt underskattad blomma. Många kunder tycker att det är tråkig växt, men det finns nog ingen blomma som är så lätt att sköta som denna och som tål så mycket. När bladen börjar bli lite matta så är det bara att spreja lite bladglans och så skiner den vackert för dig igen! Jag tror inte att mitt hem hade överlevt utan garderobsblommor för det finns inget tråkigare att vattna sina blommor hemma efter att ha gjort det på jobb en hel dag! En söt kund som älskar garderobsblommor sa; Jag skulle kunna fylla hela mitt hem med bara garderobsblommor (som enda blomma), kan man det? Ett svar från mig blir ju självklart JA!
Så här står det i wikipedia om blomman:
"Garderobsblomma eller zamiakalla (Zamioculcas zamiifolia) är en växt ur familjen kallaväxter (Araceae). Garderobsblomman är den enda arten ur släktet Zamioculcas. Den går även under namnet smaragdblomma. Den växer vilt i sydöstra Afrika, från Kenya till Sydafrika, och är normalt en städsegrön växt, men kan fälla sina blad under en torka och överlever då i form av en rotknöl.
Med sin säregna form och dekorativa glänsande blad har garderobsblomman blivit en uppskattad
krukväxt. Som namnet antyder så klarar den sig i svagt ljus. Att växten klarar torka bra samt att den är tämligen lättskött har även bidragit till dess popularitet som krukväxt. Alla delar av växten är dock giftiga."

Inga kommentarer: