tisdag 12 februari 2008

Hur ska du sköta dina rosor?

Om du nu skulle få rosor på tors.............så:
1, Se till så att de har ett nytt snitt (ett snett och långt sådant) innan du sätter de i vatten. Det finns faktiskt personer (läs män) som låter rosor och buketter ligga i bilen flera timmar utan vatten, och som sedan bara sätter de i vatten utan en ny snittyta. Detta garanterar en rätt så säker död för rosorna redan dagen efter. Vi brukar alltid göra ett nytt snitt på rosorna i butiken och åker man hem med dem direkt så behöver man inte göra om ett nytt snitt.
2, Rosor ska stå i varmt vatten och i mycket. Vi skickar alltid med en näringspåse och då behöver man inte byta vattnet utan bara hälla till. Är man flitig så kan man göra ett nytt snitt på dem efter några dagar.
3, Ställ aldrig rosor brevid frukt! Detta garanterar också en snabb död! Detta gäller även andra snittblommor.

Lycka till!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej !! jag har precis mottagit en bukett med 100 st stora rosor i födelsedagspresent!

varm vatten har jag hällt i men jag vill att dom ska klara sig längre ska jag ställa dom på balkongen???

en glad tjej!

Natalie Elfvèr sa...

Hej !!

jag har precis mottagit en bukett med 100 st stora rosor i födelasedagspresent!!!

jag vet inte hur man sköter såna? varmt vatten ok? jag skulle vilja att dom klara sig ett tag?
ska jag lägga in en socker bit i vattnet? tips? någon?